Свинското месо е полезно!?

Хората в цял свят изпитват недостиг на пълноценна белтъчина. В същото време свинското месо е с високо съдържание на лесноусвояем протеин и може да се превърне едва ли не в “спасител” на човечеството, уверява руският диетолог Людмила Денисенко – член на Европейската асоциация по изучаване на зътлъстяването. С него обаче са свързани много митове.

Затова е време да научим истината за това как свинското месо влияе на здравето на човека.

Месото увеличава риска от сърдечносъдови болести, единствено рибата не вреди

На първо място, аминокиселинният състав на свинското месо е най-близък до набора на жизненоважни аминокиселини за човека. То съдържа всички аминокиселини, богато е на витамините А, Е и D, а в свинската мазнина 40% се падат на ненаситените мастни киселини. Освен това свинското месо съдържа най-много витамини от групата В.

Например тиаминът (витамин В1) в него е пет, до седем пъти повече, отколкото в говеждото и овнешкото (агнешкото). Витамин В12 (цианокобаламин) подобрява растежа на тъканите, кръвните показатели и състоянието на кожата; В5 (пантогенова киселина) отговаря за здравето на нервната система, а РР (ниацин) е необходим за синтеза на половите хормони, освен това активизира мозъка и регулира кръвното налягане.

Людмила Денисенко

Свинското месо и свинската мас съдържат арахидонова киселина, която е природен “антидепресант” и подобрява обновяването на клетките в организма. Съдържащите се в свинското месо селен и цинк са веществата, необходими ни за висок имунитет, нормална функция на щитовидната и задстомашната жлеза.

Много хора изпитват дефицит на цинк, а вече всички знаем, че в светлината на коронавируса именно цинкът придобива все по-голямо значение като важен микроелемент на имунния отговор. Свинското месо е сред лидерите по съдържание на т.нар. L-карнитин – важно вещество, което отговаря за нашата работоспособност и издръжливост.

Да, свинското месо съдържа много мазнина, което го поставя в групата на високоенергоемките продукти, което е добре в студено време например. Най-мазни са ребрата и гърдите, тяхната калоричност може да стигне до 600 ккал на 100 г.

По-малко мазни са бутовете и шията (около 260-280 ккал), а за “най-постни” се смятат изрезките – около 120 ккал. Но в никакъв случай не се страхувайте от свинската мазнина! Тя, за разлика от говеждата и овнешката, лесно се топи и затова се усвоява много по-бързо.

Ежедневната консумация на авокадо е полезна

Високият холестерол заради консумация на свинско, с което често ни плашат, не е причина за атеросклероза, инфаркти и инсулти, защото с храната получаваме само 20% холестерол, останалият се синтезира в организма ни, пояснява д-р Денисенко.

Още повече че в 100 г свинско месо има само 85-90 мг холестерол, докато в същото време в същото количество на уж диетичното телешко има 120 мг холестерол, а в тестените пържени изделия, като мекици и пирожки – 150 мг.

Пет важни въпроса за ползата от него

1. Кой е най-добрият начин за приготвяне на свинско месо? 

Най-добрият начин за приготвяне на свинско месо с тънки пластове сланинка е на грил или печено на парчета във фурната, препоръчва д-р Людмила Денисенко. При този начин на приготвяне месото „стапя” излишната мазнина, но не губи своята сочност. Много добър вариант е кълцаното свинско, което може да се готви със зеленчуци, в сарми, в пълнени чушки. Свинското месо много добре се комбинира със зеленчуци – полезно и вкусно.

2. Може ли тези, които искат да запазят нормално тегло, да консумират свинско месо?

Свинското месо е шампион по пълноценна белтъчина, която лесно се усвоява от нашия организъм. Белтъчината е строителен материал за нашите мускули и е необходима при разумен контрол на теглото и поддържане на добра спортна форма. Свинското е включено не само в популярните белтъчни, кардио- и кетодиети, но немазните изрезки и ястия от свинско месо се препоръчват на възрастните хора, на бременните жени и кърмачките. А също така на спортистите, използва се и в детското хранене. Отчитайки, че нашият организъм на един прием е способен пълноценно да усвои около 30 г „чиста” белтъчина, препоръчваната порция е около 200 г. Като визуален пример – котлет с големина на женска длан. Именно 200 г свинско на ден е способно да осигури на човешкия организъм практически пълния набор от незаменими аминокиселини.

3. Колко често може да се яде свинско месо? 

Два-три пъти в седмицата. И не защото повече от това би било вредно, а само защото човек трябва да разнобразява, в смисъл, в останалите дни да консумира и други видове месо, в т.ч. птиче, и риба.

4. С какви продукти е най-добре да се съчетава свинското месо? 

Както вече споменах, свинското се съчетава отлично със зеленчуци, като най-подходящите са кръстоцветните – белокочанно зеле, брюкселско зеле, цветно зеле и броколи. Ненапразно един от важните минерали в свинското – селенът, се смята за противораков антиоксидант. И в съчетание с различни видове зеле, което е богато на сулфорафаном, в пъти повишава ефективността на селена.

Освен това белтъчините и в свинското месо, и в зелето са източници на незаменимите аминокиселини лизин, треонин и метионин, които са необходими за кръвотворенето, за възстановяването на тъканите, за стимулация на бъбречната функция, на надбъбречните жлези, на щитовидната жлеза, а също за разтваряне и изхвърляне от организма на чужди белтъчини.

Ненапразно човечеството, още дори не подозирайки за ползата от такива съчетания, много отдавна е вкарало в менюто си пушено свинско със зеле. В кулинарните традиции на много страни присъстват такива ястия, като свинско с кисело зеле например. Свинското месо се съчетава добре и с гъби. И въпреки че според някои диетолози не е удачно в едно ястие да се смесват белтъчини от различен произход, аз не подкрепям подобни твърдения.

Комбинацията на различни видове белтъчини само обогатява нашето меню. Свинското месо се съчетава добре с горски плодове и въобще с плодове, съдържащи голямо количество плодови киселини, които помагат за доброто преработване на белтъчините в месото.

И, разбира се, пикантни подправки. Задължително опитайте, освен традиционните сол и черен пипер също може да експериментирате с анасон, копър, хвойнови пъпки. Всички подправки са и лекарствени растения, подобряващи не само вкуса, но и ползата от всяко ястие.

Много по-неподходящо и дори вредно е съчетаването на свинско месо с нишестени продукти – картофи, брашно и хляб. И причината не е във влошаване на усвояването, отколкото в това, че се получава „гърмяща смес” от белтъчини, мазнини и въглехидрати на едно ядене. Тук вредата е от увеличаването на калоричността.

5.Каква марината е най-полезна за приготвяне на свинско месо?

Хубавото прясно свинско по принцип не се нуждае от марината, то и без друго е меко и лесно се усвоява. Ако все пак желаете да го направите още по-меко и „по-въздушно”, може да добавите лимонен сок или сок от нар, натурален оцет, пюре от киви или ананас…

Изочник: Здравето

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *